Krótki materiał wspomnieniowy z Panem Tomaszem Skrzelińskim - kolekcjonerem i rzeczoznawcą pojazdów zabytkowych. Jego znajomość z Tadeuszem Tabenckim kwitła przez dekady. Świetnym tego przykładem jest jeden z pierwszych filmów na naszym kanale, na którym Pan Tomasz miał okazję prowadzić niezwykle cenną "pięćsetkę ze Stuttgartu". Wywiad zrealizował Krzysztof Werkowicz w 2004 roku.
Nostalgiczne spojrzenie w przeszłość świętej pamięci Pana Lucjana Lisieckiego może uświadomić niejedną osobę o ogromnej wartości zbioru Tabenckiego, który jeszcze u kresu swojego życia starał się regularnie oddawać na serwis swoją perłę w koronie - Mercedesa 500K z 1935 roku. Wywiad zrealizował Krzysztof Werkowicz w 2004 roku.
Ekstremalnie rzadkie nagranie stanu obydwóch działek Tadeusza Tabenckiego kilka lat po jego śmierci. Prócz garaży i głównego pawilonu, autor filmu - Krzysztof Werkowicz - zajrzał również do pomieszczeń, w których wiekowy już Tabencki trzymał niezbędne części zamienne do swoich pojazdów. Nagranie zrealizowano na krótko przed generalnymi porządkami na obydwu działkach.
Garścią ciepłych i sympatycznych wspomnień z przeszłości postanowił podzielić się też prawie 20 lat temu Pan Jerzy Ulatowski - zagorzały miłośnik techniki sprzed lat, który jeszcze jako młody chłopak miał okazję obejrzeć z bliska te dwu jak i czterokołowe rarytasy z podwarszawskiego zbioru. Wywiad zrealizował Krzysztof Werkowicz w 2004 roku.
Nie każdy eksponat z podwarszawskiej kolekcji spotkał łaskawy los. Doskonale widać to na tym nagraniu. Niektóre ze zgromadzonych pojazdów oblegały jedno miejsce przez nawet 50 lat!Nie każdy eksponat z podwarszawskiej kolekcji spotkał łaskawy los. Doskonale widać to na tym nagraniu. Niektóre ze zgromadzonych pojazdów oblegały jedno miejsce przez nawet 50 lat! Samochody z krzaków wyciągał Krzysztof Werkowicz w 2004 roku - i to właśnie on jest autorem nagrania.
Kilka zarchiwizowanych wspomnień z ust św. dr. Jerzego Jasiuka. W jakich okolicznościach poznał on grodziskiego kolekcjonera? Tego i o wiele więcej dowiedzie się w tym materiale wideo. Wywiad zrealizował Krzysztof Werkowicz w 2004 roku.
Wspomnienia świętej pamięci Juliusza Siudzińskiego, który przed laty miał okazję odwiedzać słynny zbiór samochodów Tadeusza Tabenckiego. Niepowtarzalna okazja do wysłuchania wciągających historii, które znacząco różnią się od rozsiewanych przez lata, fałszywych plotek i legend na temat właściciela podwarszawskiego zbioru. Nagranie zrealizował Krzysztof Werkowicz w 2004 roku.
Prawdziwy rarytas! Jedyne jak dotąd nagranie, które doskonale obrazuje pociętego przez złodziei Mercedesa 500K. Nawet nie chcemy myśleć jak na ten film zareagowałby sam Tadeusz Tabencki, gdyby żył parę lat dłużej... Nagranie pochodzi z około 2001 roku. Jego autorem jest Krzysztof Werkowicz, który był obecny przy całej sytuacji.
Zastanawialiście się kiedyś jak wyglądała działka przy ulicy Orląt na początku lat dwutysięcznych? Teraz macie nie tylko okazję zobaczyć te bardziej jak i mniej znane "rdzawe okazy", ale również zamknięte przez lata garaże. Nagranie zrealizował oczywiście niezawodny Krzysztof Werkowicz, a wszystko to miało miejsce w okolicach 2004 roku.
Takiego nagrania nie widzieliście jeszcze nigdy wcześniej! Owiany rozmaitymi legendami strych grodziskiej willi skrywał w swoich ścianach jedne z najpiękniejszych przedmiotów jak i części do zabytkowych samochodów. Materiał został zrealizowany zaledwie kilka lat po śmierci Tadeusza Tabenckiego przez Krzysztofa Werkowicza. Nagranie zarejestrowano w okolicach 2001 roku.
Do dziś wspominają go ciepło i serdecznie. Sąsiedzi grodziskiego kolekcjonera - bo o nich tu mowa - przez lata byli bacznymi obserwatorami wzlotów jak i upadków znanej kolekcji zabytkowych pojazdów. W prezentowanym filmie można usłyszeć wspomnienia jednej z jego dawnych sąsiadek - autorem nagrania jest Krzysztof Werkowicz, a zrealizowano je w 2004 roku. Jest to drugi z powstałych wywiadów - ale na pewno nie ostatni!
Jeszcze w latach siedemdziesiątych, zarówno Wacław Kisielewski, Tadeusz Tabencki jak i Maryla Rodowicz zupełnie nie spodziewaliby się, że ich dawny pojazd, którym było czerwone Porsche 911T z 1970 roku - tak marnie skończy na początku lat dwutysięcznych... Ostatnie chwile zmęczonego życiem Porschaka zarejestrował Krzysztof Werkowicz. Nagranie wykonano pod koniec 2009 roku.
Dziś śmiało można rzecz, iż grodziski Mercedes 500K był uwielbiany przez polskich filmowców. W filmie pt. "Zamach stanu" z 1980 roku grał rolę luksusowego środka transportu, który znajdował się na wyposażeniu warszawskiego Belwederu. Jest to kolejny filmowy występ tego samochodu - przy czym można chyba śmiało stwierdzić, że był to w pewnym okresie czasu najchętniej wypożyczany do filmów samochód w całej Polsce.
Do dziś wspominają go ciepło i serdecznie. Sąsiedzi grodziskiego kolekcjonera - bo o nich tu mowa - przez lata byli bacznymi obserwatorami wzlotów jak i upadków znanej kolekcji zabytkowych pojazdów. W prezentowanym filmie można usłyszeć wspomnienia jednej z jego dawnych sąsiadek - autorem nagrania jest Krzysztof Werkowicz, a zrealizowano je w 2004 roku.
Czarny jak noc Mercedes 500K Tadeusza Tabenckiego był jego ukochanym samochodem. Film przedstawia jeden z jego ostatnich występów na srebrnym ekranie, kiedy to zjawiskowy kabriolet został wypożyczony z Grodziska Mazowieckiego przez amerykańską ekipę filmową. Całą historię związaną z tym jakże ciekawym wydarzeniem możecie przeczytać w jednym z naszych artykułów.
Rozmowa telefoniczna Krzysztofa Werkowicza z Wacławem Tabenckim. Jej archiwalny zapis obejmuje plany wobec częściowego oczyszczenia jednej z działek. Kluczową kwestią było wówczas przewiezienie w bezpieczne miejsce przedwojennych Tatr, które dziś są dla Czechów dobrem narodowym na czterech kołach.
Kompletny i niepublikowany nigdy wcześniej wywiad z Tadeuszem Tabenckim, który jeden z dziennikarzy przeprowadził w murach jego domu na początku lat dziewięćdziesiątych. Główny bohater opowiada o swojej młodości, początkach kolekcji, a także ogromnej miłości do… kolejek elektrycznych! Ponad 30 minut ekscytujących wspomnień i historii wypowiedzianych z ust samego Tadeusza Tabenckiego, który jak nam wiadomo nie zawsze chętnie wypowiadał się na tematy związane ze swoją przeszłością. Unikatowy materiał pochodzący z początku lat dziewięćdziesiątych przesłał nam Krzysztof Werkowicz, natomiast autorem zdjęcia ukazującego się na nim jest Jerzy Wawrzyński.
Niepublikowany nigdzie wcześniej pokaz slajdów sporządzony z archiwalnych fotografii Tadeusza Tabenckiego jak i jego zbiorów w różnym stanie zachowania. W materiale tym poznacie głównie nieznane jak dotąd historie sąsiadów grodziskiego kolekcjonera, którzy często przez dziesięciolecia byli świadkami wprowadzania naprawdę unikatowych samochodów na sąsiadującą z nimi działkę... Archiwalnym materiałem podzielił się z nami Krzysztof Werkowicz.
Opublikowana pierwszy raz na naszym kanale YouTube relacja, dzięki której jak za pomocą magicznej różdżki można przenieść się do roku 2004, kiedy pierwszy raz od śmierci Tadeusza Tabenckiego, na jego obu posesjach miejsce miały prawdziwe porządki. Kamera złapała naprawdę wiele ciekawych pojazdów, których istnieniu w grodziskiej kolekcji mogliście nawet nie mieć zielonego pojęcia! Prócz zmieniającej się jak w kalejdoskopie akcji, materiał przedstawia również dosyć drastyczne dla niektórych ujęcia ukazujące rozpadające się wraki samochodów, które po wieloletnim postoju w różnych warunkach zaczęły przypominać już istne pomniki przyrody… Autorem filmu jest Krzysztof Werkowicz.
Unikatowy i niepublikowany nigdzie wcześniej materiał z 1993 roku, w którym możecie zobaczyć jeżdżącego (!) i dumnie prezentującego się Mercedesa 500K – ulubiony samochód Tadeusza Tabenckiego. Tym razem nie pełni on roli środka transportu najwyższych rangą niemieckich oficerów z czasów II wojny światowej, lecz wyjątkowego kabrioletu wiozącego młodą parę do ślubu. Prócz jedynych w swoim rodzaju doznaniach przekazywanych poprzez wsłuchiwanie się w dźwięk silnika jak i klaksonu przedwojennej maszyny – możecie również przyjrzeć się miejscu, w którym nagrywano ślubny materiał, a był nim Grodzisk Mazowiecki. Materiał podesłał nam Pan Mirosław Wnuczek – widoczny na filmie kierowca Mercedesa 500K oraz przyjaciel Tadeusza Tabenckiego.
Mało znane nagranie pochodzące ze zrealizowanego w Warszawie w 1969 roku programu telewizyjnego pt. „Koncert na 707 ulic”. Uwielbiana przez wielu grupa muzyczna Novi Singers podróżuje w klipie tym naprawdę rzadkim Fiatem Balilla Spider z początku lat trzydziestych. Biały kabriolet był wtedy własnością Pana Tomasza Hebdzyńskiego – miłośnika starych samochodów, który kilka lat później odsprzedał ten sam egzemplarz Fiata Tadeuszowi Tabenckiemu. Na udostępnionym przez nas materiale możecie bardzo dokładnie przyjrzeć się ogólnemu stanowi wozu, który w późniejszych latach został przemalowany na rasowy, czerwony kolor. Przez wiele lat istnienie tego pojazdu w grodziskiej kolekcji było owiane gęstą mgłą tajemnicy. Aż do teraz…
Wywiad z Eugeniuszem Zarzyckim – znanym w czasach PRL-u kaskaderem samochodowym i kierowcą wyścigowym. Pan Eugeniusz był także jednym z pierwszych właścicieli jednego z dwóch czerwonych Porsche 911T, które od lat znajdowały się w kolekcji Tadeusza Tabenckiego. Wóz Pana Eugeniusza był jednym z najszybszych i najrzadszych modeli Porsche w ówczesnej Polsce, gdyż posiadał 130-konny silnik o pojemności 2,4 litra oraz unikatową klapkę wlewu oleju, która zarezerwowana była tylko i wyłącznie do modeli wyprodukowanych w 1972 roku! Jedyne w swoim rodzaju nagranie dosłownie pęka w szwach od ciekawostek, anegdot i niebywałych historii dotyczących widocznego na filmie Porschaka, który jest właśnie przywracany „do żywych”. Materiał zrealizował Marcin Wieczorek.
Fragment polskiego serialu pt. „Tajemnica Enigmy” z 1979 roku, którego reżyserem był Roman Wionczek. W prezentowanym przez nas fragmencie serialu możecie przyjrzeć się specjalnie ucharakteryzowanemu na polskiego żołnierza Tadeuszowi Tabenckiemu który dość dynamicznie prowadzi po szutrowej ścieżce swojego Mercedesa 500K. Na odświeżonym cyfrowo nagraniu bardzo dobrze słychać dźwięk oryginalnej jednostki napędowej owego Mercedesa, która serwisowana była przez mechaników z największej siedziby Mercedesa w Stuttgarcie!
Fragment niepublikowanego nigdy wcześniej wywiadu z samym Tadeuszem Tabenckim, który pewien z dziennikarzy przeprowadził na początku lat dziewięćdziesiątych. Wypowiedź Tabenckiego obejmuje temat jego startów na legendach sportu samochodowego, którym były wyścigowe egzemplarze Bugatti Typ 35. W materiale nie zabraknie również licznych ciekawostek z samego życia podwarszawskiego kolekcjonera. Materiał podesłał nam Krzysztof Werkowicz.
Film przedstawiający stan jednego z ocalałych samochodów, którego niegdyś były chlubą kolekcji Tadeusza Tabenckiego - żółtego MGB z drugiej połowy lat sześćdziesiątych. Kabriolet w kolorze „Bahama Yellow” nie raz wzbudzał szybsze bicie serca u odwiedzających progi kolekcji osób. Co ciekawe, dokładnie ten sam egzemplarz poruszał się o własnych siłach jeszcze w 2004 roku! Niestety, czas i wandale zrobili swoje… Film nakręcony został w 2020 roku przez Marcina Wieczorka i Pawła Skrzypczyńskiego.
Nieznane jak dotąd nagranie pokazujące stan grodziskich zbiorów przypadający na połowę lat osiemdziesiątych. Był to czas, kiedy na zewnątrz posesji Tadeusza Tabenckiego natrafić można było na prawdziwe rarytasy, a kordon stojących w późniejszych latach pod płotem syrenek – jeszcze sprawnie poruszał się po mazowieckich drogach. Podróże w czasie jednak istnieją! Autorem unikatowego nagrania jest Krzysztof Werkowicz.
Niepublikowany nigdy wcześniej reportaż dotyczący kolekcji Tadeusza Tabenckiego, którego autorem jest Krzysztof Werkowicz. W materiale tym możecie wysłuchać wypowiedzi kilku osób, które znały w przeszłości Tadeusz Tabenckiego, przyjrzeć się obrazowi trawionej przez rdzę kolekcji z początku lat dwutysięcznych oraz wysłuchać wypowiedzi syna grodziskiego kolekcjonera, który w kilku słowach wyjawił co sądzi o spuściźnie swojego ojca.
Krótki fragment francuskiego filmu pt. „Kandyd, czyli optymizm XX wieku” z 1960 roku w reżyserii Norberta Carbonnaux. Materiał zawiera w sobie ujęcia jadącego nocą po traktach francuskich ulic Mercedesa 500K Tadeusza Tabenckiego, który na początku lat sześćdziesiątych nie był jeszcze w stanie „spod igły”. Fragment filmu przedstawia również brak oryginalnego, przedniego zderzaka, który po latach wrócił na swoje dawne miejsce.
Fragment telewizyjnego programu muzycznego pt. „3000 sekund z Ewą Wiśniewską”, który nagrany został 1974 roku. Prócz wielu ciekawych maszyn (w tym słynnego weterana szos – AGI Typ 20 należącej do Pana Wzorka z Warszawy) wystąpiło także słynne Porsche 911T z 1970 roku w jaskrawoczerwonym kolorze nadwozia. Sportowy wóz był wówczas własnością znakomitego polskiego pianisty i kompozytora Wacława Kisielewskiego, który w 1977 roku odsprzedał je Maryli Rodowicz podczas sopockiego festiwalu. Samochód ten, jak kilka innych modeli z grodziskiej kolekcji, był oczkiem w głowie Tadeusza Tabenckiego.
Fragment odcinka „Jaguar 1936” polskiego serialu pt. „Parada Oszustów” z 1977 roku. Można zobaczyć w nim najpiękniejsze samochody, których całkiem spora część została wypożyczona do filmu z rąk grodziskiego kolekcjonera, którym był Tadeusz Tabencki. Na planie pojawiły się między innymi: czerwone Aero 1000, złożony w mig do filmu Jaguar SS100 2,5 Litre, kilka sztuk BMW z lat trzydziestych oraz znamienity Mercedes 500K. Jest więc za czym się rozglądać.
Fragment odcinka „Jaguar 1936” polskiego serialu pt. „Parada Oszustów” z 1977 roku, w którym grały takie gwiazdy jak Piotr Fronczewski, Bronisław Pawlik czy Grażyna Szapołowska. Można zobaczyć w nim dynamiczne ujęcia z policyjnego pościgu za niebieskim Jaguarem SS100 2,5 Litre szybko mknącym po wiedeńskich uliczkach, w które idealnie wcieliły się specjalnie ucharakteryzowane zakątki Warszawy z drugiej połowy lat siedemdziesiątych. Co ciekawe, Jaguar w kilku bardziej dynamicznych scenach poruszał się na specjalnej platformie ciągniętej przez specjalny pojazd z kamerą.
Krótki fragment odcinka „Jaguar 1936” polskiego serialu pt. „Parada Oszustów” z 1977 roku. Dominują w nim dynamiczne ujęcia z jazdy słynnym Jaguarem SS100 2,5 Litre, który należał do Tadeusza Tabenckiego. Niewykluczone, że w scenie tej, samochód prowadził sam Tabencki, który wielokrotnie pojawiał użyczał swoich eksponatów do filmów realizowanych zarówno w Polsce jak i w Niemczech, Francji a nawet Wielkiej Brytanii.
Fragment francusko-włoskiej produkcji filmowej pt. „Podpisano Arsene Lupin” z 1959 roku, którego reżyserem był Yves Robert. W filmie pojawił się Mercedes 500K Tadeusza Tabenckiego - samochód można było bardzo łatwo rozpoznać po charakterystycznym dźwięku silnika, jasnym kolorze tapicerki oraz braku jednego z zegarów na panelu deski rozdzielczej (ubytek ten został naprawiony przez Tabenckiego w następnych latach). Powyższy materiał wideo jest doskonałym dowodem na to jak wyglądał owy wóz na pod koniec lat pięćdziesiątych.
Końcowy fragment jednego z odcinków „Jaguar 1936” kultowego polskiego serialu pt. „Parada Oszustów” z 1977 roku. Legendarnego Mercedesa 500K prowadzi Pan Tomasz Skrzeliński – pasjonat i rzeczoznawca zabytkowych pojazdów, któremu wówczas Tadeusz powierzył w swoje ręce swój wychuchany samochód. Mercedes specjalnie do filmu pojawił się na komplecie pełnych felg oraz na eleganckich oponach z białym paskiem. Niestety, w tym fragmencie nie usłyszymy dźwięku jego ośmiocylindrowego silnika, bowiem nagranie to zostało zastąpione wypowiedzią lektora, w którego rolę wcielił się Piotr Fronczewski.
Fragment amerykańskiego dramatu wojennego pt. „Czterech jeźdźców Apokalipsy” z 1962 roku w reżyserii Vincente Minnelli, w którym wystąpił Mercedes 500K Tadeusza Tabenckiego. Samochód odegrał rolę ekskluzywnego środka transportu dostojników kilku niemieckich, który w następstwie został wysadzony w powietrze. Sprawcą tego zdarzenia był widoczny na filmie mężczyzna, który w trakcie nieuwagi kierowcy oraz pasażerów czarnego wozu – podkłada pakunek z bombą tuż na samym bagażniku. Oczywiście wysadzony został podstawiony wrak przypominający tylko legendarnego Mercedesa z grodziskiej kolekcji.
Fragment filmu polskiego pt. „Akcja pod Arsenałem” z 1978 roku w reżyserii Jana Łomnickiego, w którym pamiętny Mercedes 500K Tadeusza Tabenckiego. Ekskluzywny kabriolet odegrał w produkcji tej rolę pojazdu dowódców III Rzeszy, który dostojnie stoi zaparkowany pod jednym z bardziej uważnie strzeżonych gmachów przejętego przez nazistów budynku w centrum Warszawy.
Fragment polskiej produkcji pt. „Żołnierze Wolności” z 1977 roku w reżyserii Jurijiego Ozierowa, w którym wystąpił Mercedes 500K z grodziskich zbiorów. Kabriolet odegrał wtedy rolę pojazdu najwyższych dostojników niemieckich podjeżdżającego pod jeden z gmachów siedziby SS. W trakcie nagrywania filmu, wypucowany na błysk samochód prowadzony przez samego Tabenckiego, który musiał zostać specjalnie ucharakteryzowany do tej nietypowej roli.